گروه پژوهشی آینده

تهیه و انجام طرحهای پژوهشی

گروه پژوهشی آینده

تهیه و انجام طرحهای پژوهشی

آموزش اجرای آزمون فریدمن در SPSS

 تعریف :
آزمون فریدمن (Friedman) برای طرح­ های درون گروهی (نمونه ­های وابسته) مناسب است. آزمون فریدمن تعمیم ­یافته آزمون ویلکاکسون است و معادل ناپارامتریک آزمون اندازه ­های مکرّر­ است. در این آزمون ما یک گروه از افراد یا آزمودنی داریم که در حداقل دو وضعیت یا دو مقطع زمانی مختلف مورد­سنجش قرار گرفته ­اند.
هدف آزمون فریدمن در spss:
  • هدف این است که تغییرات نمرات (میانه) را در چند (۲ و بیشتر) وضعیت یا مقطع زمانی مقایسه کنیم.
  • سطح سنجش متغیر در این آزمون باید ترتیبی باشد.
  • پژوهش­گران عموما از این آزمون جهت رتبه ­بندی یا اولویت­ بندی متغیرها استفاده می ­کنند.

کاربرد آزمون فریدمن:

این آزمون زمانی بکار می رود که مقیاس اندازه گیری حداقل در سطح مقیاس ترتیبی باشد. این آزمون مشابه کروسکال والیس است، با این شرط که K گروه نمونه جور شده باشند.

نکته:

توان آزمون فریدمن در مقایسه با قویترین آزمون پارامتری برای K گروه مستقل یعنی آزمون F یکسان است. آزمون فریدمن برای تجزیهء واریانس دوطرفه (برای داده های ناپارامتری) از طریق رتبه بندی به کار می رود.

مثال:
پژوهشی با هدف تعیین و رتبه ­بندیمهم ­ترین ویژگی ­های اساتید دانشگاهدر دانشگاه شیراز انجام شد و در آن از ۱۰۰ دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز پرسیده شد که نظر خودشان را در ارتباط با هرکدام از ویژگی­ های مطرح شده اساتید در پرسشنامه ابراز کنند. از دانشجویان پرسیده شد که تا چه­ حد به هرکدام از ویژگی­ های اساتید اهمیت می­ دهند؟ پنج ویژگی­ مطرح شده در ارتباط با اساتید عبارتند از: تسلط علمی، اخلاق خوب در روابط با دانشجویان، ظاهر مرتب و آراسته، فن بیان مناسب و رعایت انصاف در نمره­ دهی. دانشجویان به هرکدام از ویژگی­ های مطرح شده در قالب طیف ۱۱ گزینه­ ای (از ۰ تا ۱۰ که نمره بالاتر به معنای اهمیت بیشتر است) نمره دادند.

بر این اساس سوال زیر طرح و آزمون شد:
کدام ویژگی­ های اساتید اهمیت بالاتری برای دانشجویان دارد؟
با استفاده از آزمون فریدمن سوال مطرح شده را ارزیابی می­کنیم.

نحوه اجرا:
مسیر زیر را دنبال می­کنیم:

Analyze —>Nonparametric Tests —>Legacy Dialogs —>K Related Samples

نتیجه بدست آمده:
در جدول بعد میانگین و انحراف استاندارد متغیرها ارائه شده است. دامنه میانگین از ۰ تا ۱۰ است.

مقایسه میانگین ویژگی­ های اساتید نشان می­ دهد که بالاترین میانگین (۷٫۷۹) متعلق به ویژگی انصاف در نمره ­دهی و پایین ­ترین میانگین (۳٫۳۱) متعلق به ویژگی ظاهر آراسته است. جهت بررسی معنی­ دار بودن تفاوت بین ویژگی­های اساتید و رتبه ­بندی مهم­ ترین ویژگی­ های اساتید از نظر دانشجویان، باید نتایج جدول آخر (Test Statistics) را بررسی کنیم.

Descriptive Statistics
NMeanStd. DeviationMinimumMaximum
فن بیان۱۰۰۴٫۹۹۱٫۸۳۲۹
تسلط علمی۱۰۰۴٫۴۸۱٫۶۶۲۱۰
اخلاق خوب۱۰۰۵٫۰۱۱٫۷۹۲۱۰
انصاف در نمره دهی۱۰۰۷٫۷۹۱٫۵۵۵۱۰
ظاهر آراسته۱۰۰۳٫۳۱۲٫۰۱۰۸

جدول زیر وضعیت رتبه ­بندی متغیرها (ویژگی­های اساتید) را نشان می­ دهد.

مقایسه میانگین رتبه ها نشان می ­دهد که بالاترین میانگین رتبه (۴٫۵۸) به ویژگی انصاف در نمره ­دهی اختصاص دارد و که بدین معناست که مهم ­ترین ویژگی استاد از نظر دانشجویان ویژگی انصاف در نمره­ دهی است.
بعد از ویژگی فوق، مهم ­ترین ویژگی اساتید به ترتیب شامل ویژگی­ های فن بیان مناسب، اخلاق خوب در روابط با دانشجویان، تسلط علمی و ظاهر مرتب و آراسته می­ شود.
لازم به ذکر است که میانگین رتبه با میانگین حسابی تفاوت دارد و نحوه محاسبه این دو میانگین متفاوت است.

Ranks
Mean Rank
فن بیان۳
تسلط علمی۲٫۵۶
اخلاق خوب۲٫۹۳
انصاف در نمره ­دهی۴٫۵۸
ظاهر آراسته۱٫۹۴

 مهم ­ترین جدول آزمون فریدمن :

  • که قبل از تفسیر جداول دیگر نخست باید نتایج این جدول را ارزیابی کرد و در صورت معنی­ دار بودن آزمون فریدمن، به تفسیر نتایج جداول توصیفی و میانگین رتبه بپردازیم.
  • این جدول معنی ­داری آماری را نشان می ­دهد. مقدار مجذور کای به دست آمده برابر با ۱۶۳٫۷ است که در سطح خطای کمتر از ۰۵/. قرار دارد (۰۵/.­>P).
  • معنی­ دار بودن آزمون فریدمن بدین معناست که رتبه­ بندی ویژگی­های اساتید از نظر دانشجویان بامعناست و دانشجویان رتبه ­بندی متفاوتی از ویژگی­ های اساتید دارند.

Test Statisticsa

N

۱۰۰

Chi-Square

۱۶۳٫۷۵

df

۴

Asymp. Sig.

۰۰۰٫

a. Friedman Test

گزارش:
از آزمون فریدمن برای رتبه ­بندی مهم ­ترین ویژگی ­های اساتید استفاده شد. آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و رتبه ویژگی­ های مطرح ­شده در مورد اساتید با یکدیگر متفاوت است(۰۰۱/. >P، ۴ = df، ۱۶۳٫۷۴= مجذور کای).
مقایسه میانگین رتبه­ ها نشان می­دهد که مهم ­ترین ویژگی اساتید از نظر دانشجویان به ترتیب ویژگی انصاف در نمره ­دهی، فن بیان مناسب و اخلاق خوب در روابط با دانشجویان است. میانگین رتبه این ویژگی­ ها به ترتیب ۴٫۵۸، ۳ و ۲٫۹۳ است(میانگین رتبه همه ویژگی­ها را در یک جدول گزارش کنید).

09357258425 

www.pajuha.ir

info@pajuha.ir

سفارش ترجمه تخصصی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.